Isten hozott!

Isten hozott kedves Vendég!
Kerülj beljebb, bújj ki a kabátodból, kucorodj a tűz mellé, főzök egy jó illatos forró teát; aztán nézz körül itt nálam, ne vidd el az álmomat!
"Örömöm sokszorozódjék a te örömödben. Hiányosságom váljék jósággá benned. Alattad a föld, fölötted az ég, benned a létra" /Weöres Sándor

Welcome, dear Guest!
Come in, get your coat, you sit by the fire, cook a good fragrant hot tea, then I look around here, do not take away my dream!
"Beneath the earth, the sky above you, you on the ladder 'quot"/ Alexander Weöres

2011. november 16., szerda

Waldorf baba varrás- 4. lecke- babahaj alap készítés

No itt vagyok újra, tudom megint nagy késésben, de hát, ilyen ez a Karácsony előtti idő (pedig még csak jövőhét végén kezdődik az advent), hogy mindig csak szaladok magam után, és úgy tűnik, sosem érem magam utol.

Ma nagyon szép reggelre ébredtem. Ha letudom fényképezni a szép zúzmarás fákat, felteszem ide Neked!:



 Nagyon szeretem ilyenkor a fákat és a tájat, még akkor is, ha ez a nagy ködnek köszönhetően alakul így. Képzeld, tegnap akkora köd ülte meg estefelé az utakat, főleg a Duna melleti utat, hogy bár elindultam Tatára Szülői Értekezletre, egyszerűen nem értem oda. Nyergesújfaluig jutottam, a 15 perces utat kb. 45 perc alatt tettem meg, egyesben és kettesben. Konkrétan szinte halálfélelmem volt, egyszerűen 1 méternél nem láttam előbbre, sokszor még annyit sem; olyan volt, mintha egy fehér felhőn siklott volna az autó, és előtte egy fehér fal lett volna közvetlenül....Ez talán így misztikusan hangzik, és az élmény még különlegesen szép is lehetett volna, ha nem féltem volna attól, hogy ( mivel sokszor még a záróvonalat sem láttam) a következő pillanatban egy hatalmas kamionnal találkozom szembe, és rájövök, hogy a másik sávban haladtam.No de az Őrangyalom vigyázott ezúttal is rám ( szegénynek néha túl sok dolga is akad velem:-), úgyhogy valahogyan újabb 3/4 óra alatt hazakecmeregtem , így most itt vagyok...


No szóval a link, amit ígértem még, a láthatatlan öltésről:
http://www.youtube.com/watch?v=C4lsh3mZ4jU&feature=player_embedded#!




Mielőtt belevágnánk a babahaj alapba, had tegyek fel ide egy receptet Neked, Tari Márta mézesreceptjét, mert ennek állnia kell öt napot a hűtőben, mielőtt megformáznánk, és amikor készen vannak a művek, sütés előtt is jó, ha áll pár napot. Szóval, ha Te pld. adventi  koszorút szeretnél ilyen mézesből készíteni, akkor a begyúrásának neki kell álnod már most. A tészta egyébként eláll 1 hónapig a hűtőben, úgyhogy sokáig felhasználhatod.
Én ma fogom begyúrni, több adagot is, és mind a sérült Fiatalokkal a Napköziben, mind itthon a Gyerkőcökkel ebből készítünk majd adventi koszorút is, és ablakdíszeket is. Mivel nincs benne duzzasztóanyag, így jó keményre fog kisülni ( tehát csak díszkészítésére alkalmas- ne edd meg, mert szó szerint beletörik a fogad:-)

Nekünk már évek óta ez a kedvenc tevékenységünk advent idején, nagy szeretettel ajánlom Neked is:-)!!!
Tari Mártáról és az Ő gyönyörű mézeskalácsairól pedig érdemes utánaolvasnod a neten.......gyönyörű alkotásai vannak.
És akkor a recept:

Tari Márta mézesreceptje:

Hozzávalók:

-          15 dkg virágméz

-          25 dkg átszitált porcukor

-          50 dkg finomliszt

-          3 tojás

-          1 e.k. fahéj

-          1 mokkáskanál kakaópor ( én többet szeretek beletenni, hogy sötétebb legyen a színe, de lehet fele tésztát ilyenre, felét olyanra, és akkor még színében is gyönyörűbb alkotások születhetnek)

A száraz hozzávalókat összekeverjük, hozzáadjuk a felmelegített mézet és a tojásokat. Alaposan összegyúrjuk, majd zacskóba téve 5 napig a hűtőben felejtjük. Ennyi pihenő kell a tésztának, hogy olyan képlékeny legyen, mint a gyurma. Egy hónapig is eláll, tehát nem kell egyszerre feldolgozni.

A formázásnál csak arra kell ügyelni, hogy a részek összeérjenek. A figurákat 2-3 napig száradni hagyjuk, és csak utána sütjük. Díszíteni ugyanúgy lehet, mint az egyéb mézeseket.
                                                          Ez is Tari Márta egyik alkotása
Nem tudom Te hogy állsz a babáddal, én már különösen nagy kedvvel várom az elkészültét, mert már tudom kinek fogom elküldeni a Szent Ferenc Alapítványon belül. Egy nagyon édes kislányra találtam. Erdélyben a most megnyílt új kászoni otthonban lakik jelenleg, és nagyon szeret babázni, remélhetőleg örülni fog ennek a waldorf babának.
                                                     Őneki készül nagy szeretettel:-)



Sajnos most éppen nem tudom fotóval illusztrálni, a babahajalap elkészítését, mert drágalányom Boglárka ma elvitte a fényképezőgépet az iskolába, de a leírást, és egy két linket az elkészítéshez tudok hozzá mellékelni.

Persze el lehet úgy is készíteni a babád haját, hogy nem készítesz hozzá ú.n. parókát, de sztem alap készítésével tartósabb lesz, jobban bírja a cibálást, fésülést ( már amennyire egy waldorf babahajat lehet fésülni).

Rilla honlapján babahajalap nélküli hajfelvarráshoz találhatsz jó kis segítséget:

 http://rilla-textiljatek.blogspot.com/2010/04/hogyan-keszul-waldorf-babaim-dus-haja_26.html

és még itt is:

http://starrysheep.com/crafty/?p=103

A babánknak horgolással készítek egy egyszerű kis "sapkát". Ha nem tudsz horgolni, ne ijedj meg ( én is teljesen kezdő vagyok még), mert annyira a legegyszerűbb horgolási technikával készül, hogy te is hamar elsajátíthatod. A leírás előtt belinkelek ide pár dolgot, ahol remekül megtudod tanulni a horgolás alapjait.

A Barkafonal kötősulijába nagyszerűen, egészen szájbarágósan el tudod kezdeni a tanulást. Most csak egy, két linket teszek ide, de ha a youtube-on tovább böngészed a többi részét is, lassan mindenféle pálcákat megtanulhatsz, a kezdést, és befejezést, szaporítást...stb.

http://www.youtube.com/watch?v=-F6c6sYY0Gw&feature=related

A kezdő link, amelyen elindulhatsz


                                                                     Kezdés....


                                                                 Szaporítás...


                                                                   Láncszem....


                                                                   Kispálca.......



                                                                       Félpálca.....


                                                             Egyráhajtásos pálca...


                                                            Kétráhajtásos pálca...


                                                          Hamis kispálca....


                                                                      Befejezés....

És ha az alapokat már megtanultad innen lehet X részben kis virágok horgolását is elsajátítanod. Ezzel egy egyszerű kis sapkára vagy kabátkára, vagy bármire szép kis virágokat tudsz horgolni. Csak az első részét teszem fel ide neked, a többit bogarászd kis a youtubról:-)  :

    
                                                            Horgolt virág 1........

http://www.youtube.com/watch?v=7jhZe3OCmFs&feature=related

A Barkafonalnak egyébként van egy remek honlapja, ahol nemcsak webshop működik, ahonnan minden hozzávalókat beszerezhetsz kötéshez és horgoláshoz, hanem kötő és horgolósulit is találhatsz.
Hosszú téli estéken jó ezt böngészni és ezeket a technikákat megtanulni, mert bár sokan, sokszor azt gondolják, hogy a kötés és a horgolás olyan ódivatú, mégis nagyon sok mai, csinos ruhadarabokat vagy kiegészítőket készíthetsz el magadnak, szeretteidnek, vagy akár waldorfbabádnak:-)

http://www.barkafonal.hu/shop/horgolosuli/

http://www.barkafonal.hu/shop/kotosuli/


és Szentpyr blogját is érdemes böngészned:

http://szentpyr.blogspot.com/



No lássuk akkor a babahaj alapot. A fenti linkek és videók alapján el tudod készíteni.
A leírást több babahaj leírásból montíroztam össze, ami annyit jelent, hogy úgy alakíto, ahogy nekem a legjobban "bejött" az elkészítése. Itt is elmondom ismét, hogy én a kb. 40-45 cm-es babákban szoktam gondolkozi, tehát a leírások egy ekkora babákról szólnak.

A babahaj készítés leírása még azért is bonyolult, mert az egész pontos mérete, és elkészítése mindig attól függ, hogy mekkora is igazából mm-re pontosan a feje. Így alapszabály, hogy készítés közben mindig mérjük rá a baba fejére és így szaporítsuk vagy fogyasszuk, és annyi sor készüljön el, hogy végül pont ráillő legyen, feszes a fejre, ne álljon el.
Hogy milyen fonalból szeretnéd a haját, azt döntsd el most az elején, mert a haj alapját is ugyanabból a fonalból célszerű elkészíteni, amiből a haja van, lesz.
Én általában a fiúcska hajakat vastagabb gyapjúfonálból készítem, így a hajba belefűzött szálakból aranyos kis tüsifrizura lesz a végén.

Másik fonalfajta a leheletvékony, nyuszipuha moherfonál amiből kislányhajakat remekül lehet készíteni, én most ebből fogom elkészíteni a babám haját.

És a harmadik, amit használni szoktam, az a göndör moherfonal, amiből ha elkészíted a babahajalapot, már önmagában is kiad egy göndör, rövid kis frizurát; nem kell külön szálakat belefűzni. Én a csecsemő, újszülött babáimnak készítettem ilyet, egyszerű és gyors hajkészítés, csak van egy hátulütője is. Legalábbis nekem, mint kezdő horgolótanoncnak nehéz volt boldogulni horgolás közben a fonallal, a sok ginder és göndör miatt sokszor kelllett azt silabizálnom, hogy most tulajdonképpen hova is fogom szúrni a horgolótűt. Na de, ha te gyakorló horgoló vagy, neked könnyebben fog ez menni:-)

- Először is a kezdő hurokba én 4 láncszemet szoktam készíteni, majd összehorgolom a kezdő és végződő láncszemet.

- Ezután minden következő sort magasítással kezdek ( vagyis további egy láncszemet horgolok rá), és körbe, körbe végig rövidpálcát horgolok.Lsd. fenti youtube videón ( kezdés, láncszem, rövid, vagy másnéven kispálca)

- Az első sorokat ( kb. 6-7-8 sort, attól függően, hogy mekkora a baba feje) mindig szaporítással készítem el. Az első sorban minden szemet szaporítok, vagyis minden szembe kétszer szúrok bele, és két kispálcát, vagy másnéven rövidpálcát (rp.) horgolok. Így a sor végére 8 szemem lesz a tetjén.

- Második sor: Először egy láncszemmel sormagasítás, majd minden szembe kétszer szúrva 2-2 rp. készítek. Így már 16 szemem lesz.

- Harmadik sor: Egy láncszemmel emelés, majd minden második szembe szaporítok csak, így a sor végén 24 rp.-m lesz.

- Negyedik sor: Egy láncszem emelés, majd csak minden 4. szemet szaporítom rp.-val, így a végén 30 szemem lesz.

És így tovább, és így tovább.....következő sor minden 6. szemet, következő sor minden nyolcadik szemet........attól függően, hogy mekkora a baba feje.
Egészen addig kell a sorokat szaporítani, amíg eléri a baba fejének a legszélesebb körkerültét a homloka magasságában kb.

Ezután általában azt szokták tanácsolni, hogy a meglévő szemekkel folytassuk a horgolást, amíg el nem érik a kívánt méretet. Az én tapasztalatom szerint, legalábbis nekem ez nem jó, mert bár nem szaporítom tovább, mégis nő a kerülete még egy ideig, és így elálló, csúnya, és bő lesz. Így én, mikor elri a kívánt kerültet egy-két-három soron keresztül fogyasztani szoktam, mégpedig oly módon, hogy visszafelé készítem el azt, amit eddig csináltam. Tehát pld. 30 szemnél a sorban minden negyedik szemet kihagyom és az összes többibe horgolok egy rp.-t.

Így kissé feszesebbé, szorosabbá válik a hajalap vége, és jobban illeszkedik a baba fejére.
Az alapsapka végülis akkora legyen, hogy a babára illesztve a magas homlok megmaradjon (olyan kisbabás legyen), de hátul leérjen a tarkójáig.
Ha jó a méret, fejezzük be a horgolást ( lsd. fentebb youtube video). A befejezése feltételnél mindenképp hátulra a baba tarkójához kerüljön.

Ezzel elkészült az alapunk. Illesszük a baba fejére, gombostűzzük rá, és miután jónak látjuk, lehetőleg azzal a fonállal, amivel készítettük ( legalábbis én szoktam), vagy hasonló színű erős horgolócérnával, apró tűző öltésekkel varrjam körbe. Ha ezzel megvagyok befelé haladva akár az egész sapkát is hozzá lehet erősíteni a fejhez.

Ezután jöhet a frizura.
Ha göndör moherfonállal készítetted, a sapka alapja lehet akár a frizura is maga.


Ha szeretnél ebből hosszabbat is ( én pld. úgy készítettem copfos babát), hogy megfelelő hosszúságú ( amekkorára én szerettem volna )fonalat feltekertem egy megfelelő szélességű kartonpapírra, egyik végénél szétvágtam, és kis vakorcsba fogva rávarrtam a baba fejének két oldalára. Így két kis vakorcsot, foncsikot kapott, amit aztán be lehet gumizni, vagy csattal díszíteni......az ötletek tárháza végtelen.



Ha vastag gyapjúfonálból készítetted az alapot, és kisfiút szeretnél; a fejre varrás után kartonra tekerve vágj le kb. többszáz szál hajszálat ( tudom, ez első hallásra kicsit ijesztőnek tűnhet számodra:-)....), majd egyesével minden szembe körbe-körbe haladva fűzd be az alapra. ( Képeket később mellékelek, ha visszakerül a fényképezőm:-)
Ha kész, dús tüsi frizurát kapsz majd, amit már csak kicsit meg kell vágni, hogy szép egyenletes legyen:-)



                                                 Ez a haj még vágás előtt készült:-)

Ha vékonyszálú moher fonallal készítetted el az alapot, a hajszálak levágása után, a legszélső sorba körbe minden szembe fűzz szálat, a következő sorokba csak minden második, vagy harmadik szembe, attól függően, hogy mennyire szeretnél dús hajat neki. Ha kész a fűzés, itt is méretre kell vágni a frizurát, és lehet díszíteni. Ha két copfba font hajat szeretnél nem végig körbe-körbe kell fűzni a hajszálakat, hanem a második sortól befelé két kisebb körbe, a haj felezőfonalánál találkozva kell a fűzést elvégezni. Így szépen, szabályosan be lehet copfozni két foncsikba:-)

A többi fényképet este mellékelem.

Jól hajkészítést!
Holnap leírom az arc elkészítését is. A waldorf baba lényegéről, az arc elkészítésének lényegéről is szeretnék pár sort írni, valamint arról, hogyan lehet az ilyen babákat tisztítani.

Azután már csak a ruha elkészítése van hátra ( ennek lehetőségeiről az előző bejegyzésben írtam), és aztán  a blografeliratkozóknak, facebookon bejelölőknek, ha e-mailt küldenek mellékelek egy címet is, ahová az elkészült babákat küldhetik, és akkor itt lesz a játék vége is:-)
Illetve a lényeg másik fele azután kezdődik majd:-), a sérült Fiatalokkal összedugjuk a fejünket majd, kiválasztjuk a legszebb babákat; eredményhirdetést tartunk, és az elkészített karácsonyi angyalkáinkat az első helyezetteknek elküldjük. Utána pedig útnak indítunk minden elkészült waldorfbabát Erdélybe, a Dévai Szent Ferent Alapítvány kisgyermekei számára, hogy a karácsonyi Angyalkájuk idejében odaérjen.

Remélem sokan külditek el, illetőleg ajánljátok fel babáitokat az Erdélyben élő árva Gyerekek Otthonainak. Holnap még róluk is szeretnék pár sort írni, az Anygalka akciójukról is.


Egy szép kis zene még így a végére. Egy szép filmből való, címe: ( ha nem ismered, ajánlom szeretetttel) Shine, vagyis Ragyogj. Egy ma is élő zeneszerző (kissé blondos, de nagyon emberi és szerethető) életét dolgozza fel, és tele van sok szép zenével is. Nekem a következő a kedvencem, amúgy Vivaldi zenéje:



                             Szeretettel:
                                                         Csepke:-)

2 megjegyzés:

  1. Köszönöm az önzetlen és hasznos útmutatót. Nekem sokat segített. Hamarosan elkészül a W.baba és mutatom. :-)

    VálaszTörlés